Blog
Kto może korzystać z tzw. małego ZUS?
- Szczegóły
„Mały ZUS” to program wsparcia dla przedsiębiorców, który w 2020 roku został zastąpiony programem „mały ZUS Plus”. I choć oba z założenia wprowadzają niższe składki na ubezpieczenia społeczne, możliwości skorzystania z nich są nieco odmienne. „Mały ZUS Plus” oznacza obniżenie wysokości składek na ubezpieczenia dla tych, którzy zarabiają najmniej. Zyskują więc na nim ci, którzy wykazują najniższy przychód. Takie zwolnienie nie dotyczy jednak każdego przedsiębiorcy, gdyż aby móc skorzystać z ulgi, trzeba spełnić określone warunki.
Różnice między księgowością pełną a uproszczoną
- Szczegóły
Wybór odpowiedniej formy księgowości nie jest prosty. I o ile przepisy z góry regulują te kwestie w przypadku dużych firm, o tyle właściciele mniejszych przedsiębiorstw mogą sami zdecydować, w jaki sposób chcą rozliczać swoją działalność. Ci pierwsi są zobowiązani do prowadzenia księgowości pełnej. Ci drudzy natomiast mogą wybierać między księgowością pełną a uproszczoną. Jak sama nazwa wskazuje, księgowość uproszczona jest mniej skomplikowana i rozbudowana od księgowości pełnej, niemniej jej prowadzenie również wymaga znajomości przepisów.
Jak w praktyce wygląda współpraca księgowa z biurem rachunkowym?
- Szczegóły
Współcześnie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie nowoczesnego przedsiębiorstwa bez małej pomocy biura rachunkowego. Korzystanie z usług księgowych to bowiem nie tylko ogromne udogodnienie, ale zarazem możliwość przeniesienia części obowiązków na wyspecjalizowany podmiot. Wówczas przedsiębiorca ma więcej czasu na rozwój swojej marki, a jednocześnie może mieć pewność, że wszelkie formalności zostaną dopełnione. Jak właściwie wygląda taka współpraca?
Czym się wyróżnia nowoczesna księgowość?
- Szczegóły
Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiejkolwiek firmy bez odpowiedniej księgowości. Zdaje się, że to zupełnie podstawowy i nieodzowny element każdego biznesu. Jednak księgowość, tak samo jak współczesne przedsiębiorstwa, dąży do jak największego unowocześnienia swoich usług. Czy wiesz, czym wyróżnia się nowoczesna księgowość?
Z czego wynika popularność outsourcingu księgowego?
- Szczegóły
Prowadzenie księgowości wymaga dokładności oraz znajomości przepisów. Niestety polskie ustawodawstwo dynamicznie się zmienia, przez co nie jest łatwo odnaleźć się w niuansach prawnych. Z tego powodu coraz więcej przedsiębiorców współpracuje z biurami rachunkowymi. Taką współpracę określa się mianem outsourcingu księgowego. Outsourcing księgowy sprawdza się zarówno w przypadku małych, jak i dużych firm. Dlaczego stał się tak popularny? O tym, jakie korzyści gwarantuje zlecanie usług księgowych podmiotom zewnętrznym, piszemy w dalszej części artykułu.
Kiedy warto korzystać z pomocy doradców podatkowych?
- Szczegóły
Nie od dziś wiadomo, że polski system podatkowy bywa nieco zawiły. Problem narasta, gdy pojawiają się nowe przepisy, które diametralnie odmieniają dotychczasowy stan prawny. W niektórych przypadkach trudno na własną rękę odpowiednio zinterpretować ich treść. Wówczas najlepszą decyzją może okazać się spotkanie z doradcą podatkowym.
Jak przebiega kontrola podatkowa w firmie?
- Szczegóły
Zawiadomienie o wszczęciu kontroli podatkowej może zaniepokoić nawet najbardziej rzetelnego przedsiębiorcę. Mimo że jest to z reguły rutynowa czynność urzędu skarbowego, nie kojarzy się z niczym pozytywnym. Najczęściej występuje ona niedługo po podjęciu działalności gospodarczej, jednak można spodziewać się tego typu zawiadomienia niemal zawsze. Warto więc wiedzieć, jak przebiega taka kontrola w firmie i czego możesz się spodziewać.
Co zaliczamy do środków trwałych w firmie?
- Szczegóły
Wydatki na środki trwałe (ich nabycie lub wytworzenie) w pośredni sposób stanowią koszty uzyskania przychodów – ponieważ część z nich podlega odpisom amortyzacyjnym. Amortyzacja (ujmując to może nieco kolokwialnie, natomiast możliwie prosto) polega na wliczeniu w koszty uzyskania przychodu pewnej części wartości danego środka trwałego. Wynika to z założenia, że ulega on zużyciu, a więc jego wartość spada w czasie o określoną sumę. W efekcie przedsiębiorca może zmniejszyć płacony przez siebie podatek. Aby móc to zrobić, należy umieć wskazać, czym są środki trwałe i co się do nich zalicza.
Jak prowadzić rejestr środków trwałych?
- Szczegóły
Osoby, które prowadzą firmę, mają szereg obowiązków związanych z kwestiami księgowymi. Z uwagi na mnogość spraw, o których muszą pamiętać i stale zmieniające się przepisy, często korzystają ze wsparcia biura rachunkowego. Jednym z ważniejszych obowiązków przedsiębiorców jest dokumentowanie wszystkich składników majątku, czyli prowadzenie tak zwanej ewidencji środków trwałych. Czym właściwie jest taki rejestr i w jaki sposób go poprawnie prowadzić?
Na czym polega analiza działań gospodarczych w firmie?
- Szczegóły
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma ryzykami. Właśnie dlatego przedsiębiorcy dokładnie planują swoje działania i coraz częściej korzystają ze wsparcia biura rachunkowego, dzięki czemu dokumentacja jest prowadzona terminowo i zgodnie z prawem. Jednym z rozwiązań, które pomagają w podejmowaniu korzystnych dla firmy decyzji, jest przeprowadzanie analizy działań gospodarczych. Na czym polega i co można dzięki niej zyskać?